Tuesday 10 April 2012

adakah kita sahabat?


salam semua..hari ni berblog lagi..Alhamdulillah sbnarnya cerita pada kali ni lbih pada prkongsian saya melalui buku

yang sedang saya baca..tajuknya FANZURU MAKA LIHATLAH yang telah ditulis oleh senior Hilal Asyraf untuk tatapan

semua..sebenrnya buku ni lebih kepada motivasi.sebabnye sebelum ni saya lebih banyak mmbaca novel yang dikarang

beliau berbanding versi motivasi..tapi kali ini saya berazam untuk mengumpul kesemua karyanya baik dari segi novel

atau motivasi.untuk manfaat kita dunia akhirat.mungkin lepas ni saya akan share bnyak lagi bkenaan buku ni tapi

hari ni saya nak ambik satu tajuk yang agak menarik hati saya.boleh kan saya kongsi dgan kalian semua?

tajuknya as yang tertera kat atas tu..'adakah kita sahabat' so semestinya lebih kpada sahabat dan ukhuwah..

kita semua punya sahabat kan?jarang sekali kita dengar seseorang itu tidak punya sahabat..kerana everyday kita

berdepan,berurusan dengan manusia..so secara tak langsung hubungan ukhuwah itu terjalin.tak ke?

saya tertarik dengan isi buku ni yang membincangkan tentang sikap kita yang suka menerima.dalam konteks

persahabatan,kita sebenarnya lebih suka menerima.if kita memberi pon,kita suka sesuatu yang kita beri tu dibalas.

anda faham mksud saya kan?jika tak ada balasan atau respon dari shabat kita,maka kita tdak akan bsemangat..

Kita akan terfikir kenapa dan mengapa?di sini..kita kena faham bahawa kita berhadapan dngan manusia.manusia

ada pelbagai ragam.apa2 shja bleh tjadi.skarang ni drpada mengharap ssuatu yg tdak pasti,lebih baik mmpersiapkn

diri untuk bhadapan pahitnya realiti.saya suka mengungkap kata2 senior hilal ini "jadilah sahabat kpd org lain dan

jngan ssekali kita mnuntut org lain mjadi shbat kita"..dalam bsahabat kita semestinya menyukai saat2 yang bhgia

saling mncntai dan sling melengkapi..jarang sekali kita mengharapkan blakunya perbalahan,perselisihan faham

atau yg swaktu dengannya..menjadi lumrah mnusia sukakan sesuatu yg manis,indah untuk dkenang..tapi kdg2

kita terpaksa berhadapan juga dgn ujian dlm bshbat..namun setelah mmbaca tulisan senior ini hati saya terdetik

terasa seperti Allah telah menjawab persoalan saya dan mmbuka jalan untuk saya meneruskan pengorbanan ini..

sebelum ini saya juga mngalami situasi sperti di atas iaitu tertanya2 knapa dan mngapa saya tidak mndpt blasan

atau respon apabila saya mmberi sesuatu dalam erti psahabatan.seringkali diri ini ingin bputus asa tapi nampknya

Allah msih mmbuka ruang untk saya berusaha lagi..kerana sekarang ini Allah mengetuk pintu hati saya bahawa

saya atau kita kena tahu bukan semua orang faham bkenaan ukhuwah..Ya,kita sayang sahabat kita tapi apakah

sahabat kita itu faham makna ukhuwah seperti yang kita faham?kalau kita faham ukhuwah trtinggi adalah itsar iaitu

melebihkan sahabat dari diri kita sendiri dan ukhuwah terendah iaitu blapang dada,apkah sahabat kita itu faham

benda yg sama?kata2 inilah yang membuatkan saya lebih faham.itu sbenarnya cabaran untuk kita yang hidup di

alam realiti ini..terima kasih Allah mengutus senior utk lebih memahamkan saya mngenai pkara ini..hakikatnya teori

ukhuwah bukan tletak pada hubungan dua hala.sebenarnya,teori ukhuwah tsimpan dalam satu individu tanpa

menuntut individu lain membalasnya.maksudnya kita jgn terus terusan mgharapkan balasan drpd sahabat kita.

Ye.memang semua itu mmerlukan pngorbanan kan?yelah bkorban tp xdpt apa2 balasan?sedih kan?tak ke?

sedih itu memanglah tapi kita kena ingat dalam ukhuwah perlu adanya pngorbanan.kita perlu mgorbankan masa untk

sahabat kita,ruang jiwa,harta dan sbgainya.kita korban smuanya utk ukhuwah kita.tp ingat pgorbanan mestilah

diiringi dgn keikhlasan dan keimanan..walaupun kita terfikir bbaloi ke aku bkorban smua ni tapi langsung tak dpat

balasan dari shbt kita tu?kita kena ingat siapa kita untuk mgubah hati org lain agar mgambil kira kasih sayang kita

kepadanya?yang penting kita bna hubungan kita di atas matlamat hendakkan keredhaan Allah.jika bukan kerana

Allah mgkin kita tak sanggup nak buat semua ni kan?tapi kita hanya perlu yakin bahawa Allah yg mmberikan

hidayah bkn kita.Dia yg Berkuasa mbolak balikkan hati mnusia.kita bina hubungan kita dgn ikhlas dan bharap

Allah akan bantu mlembutkan hati sahabat kita dan mmbuatkan kita dan shbt kita itu hdup dalam ksih sayang

yang hangat.inilah kata2 senior yang mnambahkan lagi kyakinan saya untuk trus berusaha dan brserah kpd Allah.


smbung sikit ag ek?tapi untk dapat tmbal balik ats ksih syg kita trhadap shbt kita,kita pun perlu mmbawa dia

mmahami ats dasar apa ukhuwah dbina.sudah tentu jika dia juga faham hubungannya dgn kita adlah tggungjawab

dia pda Allah,dia akan bergerak utk tdak mensia siakan kita.faham kan??so saya cuba sedaya upaya saya

di sini juga saya ingin kongsikan tulisan senior..sahabat kita bukan matlamat kita.maksudnya jika kita kecilkan

skop ukhuwah hnya kpda dua tiga org sahaja di skeliling kita maka rugilah kita..rendahlah ukhuwah kita..

ini dsebabkan matlamat besar ukhuwah adalah utk mnusia2 yg briman kpd Allah dduk di bwh satu bumbung,brgerak

dngan satu brisan yg trsusun.kasih mgasihi krna Allah,lengkap mlengkpi dlam krja myebarkan agamaNya,mgelak

prpecahan agar musuh tdak mmpu mgmbil pluang drpadanya..

Anda sudah mulai faham kan?Maka jadilah sahabat yang sbenarnya kpda sahabat kita.Jangan kita ungkit kbaikan

kita kpadanya.Lalui hdup ini dgn tabah dan ikhlaskan niat slalu hanya kpd Allah krana Dia sbaik2 pmberi balasan.

Jangan ssekali kita hrapkan blsan shbt kita.biarlah Allah yg mmbalasnya.Hati mnusia ini bkn sprti plastesin.

Hati mnusia prlukan proses yg bpanjangan dan bterusan.Jangan putus asa dgn psahabatan anda,dngan ksih sayang

anda yang rasa tdak bbalas shingga hari ini.Ingatlah bhwa skarang ini dia adalah sahabat anda..ttapi anda mgkin

blum mnjadi sahabatnya skarang.Jadikanlah sahabat kita sbg sahabat kita.siapa kita pada dia,nantilah dulu.Biarlah

kita bkorban dan biarlah dia yg msih tdk mampu mmahami smua ini lagi.Yg pnting kita rikan psahabatan hnya utk

mndapat redha Allah dan mmpkuat ummah.Mnusia yg ikhlas bsahabat akan dnaungi Allah pda hari di mana tiada

naungan mlainkan naunganNya..stakat ini shja yg dapat saya kongsikan mgnai salah satu tajuk dalam buku

yg amat bmakna ini.selebihnya anda boleh mmbacanya sndiri dan mghayatinya sndiri..saya bkongsi karya snior

atas apa yg saya faham..Terima Kasih Allah krana mgutuskan senior..Terima Kasih senior krna mgajar supaya

saya lbih mmahami erti semua ini..wassalam

No comments:

Post a Comment