Wednesday 11 April 2012

Berubah ke arah kebaikan itu indah


Assalamualaikum...hurm hari ni nak cite psl ape ek?actually saje je nak share..saya sebenarnya berasa bsyukur yang amat..japjap..rase skema plak ayat ek?haha..camni..act rase trhru,heppy and smuala yg positif sbabnya recently im watching football bcoz i like football..hehe..then one of the player tu buat saya tersengih..trdetik di hati 'Alhamdulillah'..moga dia kekalkan..istiqomah dgn apa yg dia buat..u know why??sejak akhir2 ne looks like dy always pkai sluar pnjg..means dat tutup aurat..suka sangat tengok..bukan suka ape sebenarnya tapi suka dengan perubahannya itu..tapi wallahualam yang sbenarnya hanya dia dan Allah saje yg taw..tapi harapnya btolla anggapan saya..sebab saya suka melihat orang di skeliling saya berubah dan saya sndiri pon kna berubah ke arah yang lebih baik..kadang2 bila kita tengok org dah slow2 brubah..mungkin akn tdetik di hati kita..'dah sampai hidayah kat dia,aku bila lagi?'..sebenarnya hidayah itu bukan semata2 hnya kita tunggu ia datang,tapi sbenarnya hidayah itu perlu diusahakan...sesuatu itu xakan dtg sndiri if kita lngsung xgerakkan hati kita untuk brubah..juz remember "Sesungguhnya Allah tdak akan mgubah apa yang ada pada ssuatu kaum shingga mreka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri..(Ar Ra'd 13:11)...jadi soal diri kita di mana usaha kita?Memanglah apbila kita nak buat atau nak berubah ke arah kbaikan ini,tdetik jgak di hati..'nanti ape plak kawan aku cakap?blagak alim la konon..'..semestinya kita akan terfikir macam tu kan?usah risau if apa yang kita buat tu kita yakin Allah myukainya sudah cukup walaupun mnusia xmyukainya..kita utamakan pandangan Allah drpd pandangan manusia yer sahabat2..tak ke?kita terus je istiqomah apabila tdetik di hati kita nak brubah..jngan biar macamtu je sbb mase kita trdetik nak brubah tu la sbenarnya tanda Allah telah smpaikan hidayah pada kita..if kita biar atau tinggal macamtu je takot2 kita xsempat nak brubah sbelom ajal mjemput kita..rugi kan?Allah sayang tau hambaNya yang bertaubat dan berubah ke arah kbaikan..In sha Allah rezeki pon murah dan sntiasa mndapat prlindunganNya..saya faham bukan mudah untuk brubah from apa yang kita dah terbiasa buat sebelom ni kan?tapi brusahalah..sbabnya saya mnulis ni pon utk ingatkan diri saya yang dunia ni tak lama..sekejap je kalau nak dbandingkan dgn 3 alam lagi yg bakal kita tmpuhi slps ini...dan lpas ni kita ada dua plihan je sama ada masuk syurga atau neraka..so pilihla yang mana kita nak?bersusah susah dahulu..In sha Allah senang utk selamanya nanti...indah kan??kalau boleh kita semua nak ke syurga tapi kita patut nilai dulu adakah cukup amalan kita utk tempah tiket ke syurga?jom kita renungkan sjenak..and utk brother yang saya tengok taim football tu,mga harapan saya dia benar2 brubah dan istiqamah..In sha Allah Dia akan mmbantu sesape yg nak brubah ke jalanNya..yang pnting kita kna sabar apbila kita brubah..saya doakan player2 lain pon dapat sama2 mncontohi bro yg saya maksudkan tu..In sha Allah sama2 doakan..
apepun saya berpesan bukan kerana saya dah mampu buat,tapi saya brusaha untuk buat..dan saya bukan baik tapi sedang brusaha mnjadi baik..ingatlah peringatan itu pnting utk2 org2 yang beriman...wassalam..jom berubah??

No comments:

Post a Comment